rss
email
facebook

11 февруари, 2012

Размисли върху домашното кино...

Хората, които ме познават по-отблизо, знаят че в продължение на година изграждам система за домашно кино. Тъй като компонентите на една такава система са много и са сравнително скъпи, изграждането беше поетапно.

С този пост не се опитвам да се хваля, а просто да изразя мислите си и изводите си относно:
Има ли системата за домашно кино почва в обикновен апартамент?

И така, първа версия на системата:
Rev. 0.1
Epson TW3200 - 1080p 3LCD проектор.
Sony mini-stereo като басова линия + FRS8м DIY колонки
103 инча моторизиран екран - на късата стена

В този си вид, въпреки ограниченията откъм звук, системата беше яка, защото беше сбъдната мечта за мен. След като бях положил основите с добър проектор, дали наистина?, трябваше да насоча мислите си към изграждане на звуковата система.

След вероятно стотици часове на мисловна дейност, нещо съвсем нормално за моя характер, бавно започнах да достигам до извода, че искам нещо евтино, купешко и разбира се с добро звучене. След месец-два облизване по разни скъпи ресивъри на Pioneer изведнъж един приятел ми сподели за една Ямаха за смешни пари. Проверих обявата, чух се с търговеца и поръчах ресивъра. Една стъпка към уж по-добрия звук беше направена, дали наистина?!

Така, ето какво се заформяше като следваща версия:
Rev. 0.2
Epson TW3200 - 1080p 3LCD проектор.
103 инча моторизиран екран - на късата стена
Sony mini-stereo като басова линия + FRS8 DIY колонки
Receiver Yamaha DSP-AX620 - 5*90 вата при 6 ома.

Беше време да продължа с мисловната дейност, но този път изцяло насочих енергията си към избора на тонколони. Знаех какво ми трябва, въпросът беше мога ли да го намеря евтино. :)
Впуснах се пак в мислене, четене, ровене, разговори с приятели, обсъждане на интересни, невероятно, скъпи, евтини и всякакви идеи за 5 броя тонколони. Разбира се, че изпускам събуфера, за него си бях отделил допълнително мозъчна енергия...
В крайна сметка след милион сметки и с минимално слушане реших да скоча на Yamaha NS-555 за предни, NS-444 за център и NS-333 за съраунд. Отново последва проверяване за наличност, обаждане, поръчка през интернет и очакване на доставката.
И така един приятен следобед ми доставиха цялото това чудо. 5 тонколони с общо тегло 45кг и сумарна мощност 500 вата, ако за някого имат значение цифрите.

Системата започна да добива добър вид, ето и ревизия 3:
Rev. 0.3
Epson TW3200 - 1080p 3LCD проектор.
103 инча моторизиран екран - на късата стена
Sony mini-stereo като басова линия + FRS8 DIY колонки
Receiver Yamaha DSP-AX620 - 5*90 вата при 6 ома.
Yamaha 2xNS-555; 1xNS-444; 2xNS-333

Всичко вързахме, закачихме, къде сам, къде с приятели и стана време за тест.
Първият филм най-вероятно е бил някой трейлър или FullHD демо...
Време и за извод: Супер звучене, доволен съм, леко потънали среди и тотална липса на бас, но суб линията тепърва ще я мисля. За средите реших да мисля пак след като разсвиря тонколоните.

Започваше най-тежката стъпка - Суб линията.
Тъй като аз от години съм голУем суб "специалист" започна тук едно мъдрене, няколко месеца.
Един добър приятел се видя в чудо с мен и реши да ми даде единия си суб - Магнат 12 инча в басрефлекс. Не искам да звуча недоволно, субът си свиреше съвсем ок, просто беше посредствен откъм звук. Важното в случая беше, че разбрах какво не искам в системата си.
Как обаче да разбера какво наистина искам, хммм сложно....

Така и премина лятото, работа, малко моренце и един ден...
Един ден, докато си рових в интернет, попаднах на обява за продажба на суб хорна. Твърдо реших, че трябва поне да отида, за да го чуя.
Прибрах се в София, след морската почивка, и отидох да чуя суба. Истината е, че вече бях решил да го взема, не го мислих много. Хорната представляваше един огромен сандък, колкото хладилник Мраз, с 12 инчов 600 ватов говорител. Влюбих се и просто я купих. Дали не беше грешка...?

Ето и новата ревизия:
Rev. 0.4
Epson TW3200 - 1080p 3LCD проектор.
103 инча моторизиран екран - на късата стена
Sony mini-stereo като басова линия + FRS8 DIY колонки
Receiver Yamaha DSP-AX620 - 5*90 вата при 6 ома.
Yamaha 2xNS-555; 1xNS-444; 2xNS-333
BMS12S330 Sub-Horn!

След известни мъки, това чудовище беше докарано до апартамента и набутано в стаята за кино.
Вероятно си мислите, че след тази стъпка всичките ми проблеми се разрешиха?
Мдаа, не се получи така. :)

Нямах усилвател за хорната и можех да я ползвам само като маса, на която да трупам боклуци.
Забутах я на една от свободните стени в стаята и започнах да търся усилвател.
Знаех от какво се нуждае хорната, но търсех човека, който да ми го направи за малко пари.
Намерих този човек, поръчак усилвател и зачаках.

След около два месеца си взех новия усилвател и е време за нова ревизия:
Rev. 0.5
Epson TW3200 - 1080p 3LCD проектор.
103 инча моторизиран екран - на късата стена
Sony mini-stereo като басова линия + FRS8 DIY колонки
Receiver Yamaha DSP-AX620 - 5*90 вата при 6 ома.
Yamaha 2xNS-555; 1xNS-444; 2xNS-333
BMS12S330 Sub-Horn!
DIY 250W sub-amp

Всичко вързах, наместих и тествах.
Хмм, силно и мощно, но в позицията на зрителя нямаше този бас, който търсех.
Започна се едно местене на тая хорна из цялата стая и тестване. Накрая установих, че освен при съседите, бас имам и в средата на дългата ми стена. Това не донесе мир и спокойствие, а създаде още усложнения. Ако сте забелязали екранът ми беше разположен на късата стена на стаята. Прожектирах си от 4 метра и си пълнех екрана без проблем. Тая проклета суб хорна не пожела да свирне добре и се наложи ново мислене.

Дойде време и за голямото решение:
Завъртане на цялата система спрямо позицията, в която има бас.

Няма смисъл да се впускам в промените, които трябваше да направя в стаята.
Къртих, лепих, пак къртих, боядисвах, мазах и този кошмар нямаше край.
Мерих, мислих, мерих и купувах. Шкафчета от ИКЕА, щори от ИКЕА и милион други боклуци от други магазини.
Завъртането се случи и разположих екрана на дългата ми стена, проекторът на стойка към тавана, колоните на дългата стена, а суб хорната на късата стена.

В този си вид системата работи от Януари месец тази година.
Не са правени никакви други подобрения по техниката, нито по акустиката, въпреки че се замислях.

Всъщност защо изписах толкова много бълвоч....Хммм?
Да, сетих се!

Днес реших да вържа големия си харддиск и да прегледам разни филми.
Терминатор 2, Трон, Матрицата Презареждане, Новата версия на Рапунцел, Жега и т.н.

Изводи:
1. Екранът ми не се пълни от това разстояние. В момента имам 200см широчина, вместо 230.
2. Стаята ми кънти и в позицията, в която трябва да има бас има едно ужасно Slap-echo.
3. Басът се оказа, че май през цялото време си е бил при съседите.
4. Центърът ми няма добра среда. Но пък умее да крещи отлично!
5. Съраунд тонколоните по някаква, неизвестна за мен причина, не успяват да свирят достатъчно силно. Налага се да ги увеличавам с 10дБ отгоре на останалите!
6. Леглото ми се оказа ужасно неудобно за продължително седене. Имам подходящи столове, но се така набутани около леглото, че не бих гледал от тях. Причината е новото разместване.
7. Басът споменах ли го? Няма никакъв среден или ударен бас...
8. Стойката на проектора за тавана обича да се размества, защото е Турбо-Х.
9. Шкафовете, които купих от ИКЕА, не ми вършат толкова добра работа, колкото си мислех.
10. Щорите за затъмняване, които купих от ИКЕА, не ми вършат толкова добра работа, колкото си мислех.

Генерален Извод
Ако решите да правите домашно кино личният ми съвет е:
Ако нямате къща и стая специално заделена за домашно кино, просто отидете и си купете:
1. Голям телевизор
2. Едни тъпи 5,1 колонки за домашно кино - пример Logitech Z-5500

Ще имате една добра система, напълно подходяща за апартамент и непретенциозна откъм видео и аудио формати.
Не се впускайте в изграждането на нещо, на което мястото му не е в апартамент и то панелен.